Moje osiedle - byłe lotnisko


Wiem o tym od jakiegoś czasu, ale zastanawiam się, czy mój tata wiedział to, co ja, wybierając mi mieszkanie?




Kilka miesięcy temu wyprowadziłam się z rodzinnego domu do mieszkania w Gdańsku.
„Czy specjalnie tata Ci wybrał to miejsce?” – zapytała mnie ostatnio koleżanka. Zdziwiło mnie  jej pytanie. Nie za bardzo wiedziałam, co ma na myśli. Nie trudno było zauważyć, że bloki dookoła zdobią samoloty, ale nigdy nie zastanawiałam się nad tym dłużej.
Wszczęłam szybkie śledztwo, okazało się, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu w miejscu mojego osiedla… znajdowało się lotnisko! Było ono pierwszym lotnisko na terytorium przedwojennej Polski. Zostało oddane do użytku w 1919 roku jako lotnisko wojskowe, lecz po I wojnie światowej przekształcili je w lotnisko cywilne. Początkowo na lotnisku można było lądować tylko w ciągu dnia, dopiero w latach 20. XX wieku pas startowy został przystosowany do lotów nocnych.
Nie chcę zagłębiać się w historię lotniska ale o najważniejszej rzeczy napiszę bo chyba każda osoba mieszkająca dłużej na Zaspie zwraca na to uwagę. Otóż, w czasie II wojny światowej lotnisko było jednym z najważniejszych obiektów niemieckiego lotnictwa wojskowego w tej części Europy. Natomiast po zajęciu lotniska przez Rosjan zostało wykorzystane do ustawienia artylerii prowadzącej ostrzał na centrum Gdańska.

W 1973 – zapadła decyzja o przeniesieniu portu lotniczego na skraj miasta do wsi Rębiechowo.

Dziś na pasie startowym znajduje się mały ryneczek. A w miejscu byłego hangaru a w zasadzie w hangarze jest dzisiaj dom handlowy ETC.



(zdjęcia nie należą do mnie)

6 komentarzy:

  1. NIe wiedziałam że opuściłaś Bojano! no a że na Zaspie było lotnisko to wiem od miliona lat :) cały pas startowy przy mojej podstawówce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Musiałam opuścić rodzinne gniazdo:)
    :)) zacieszam przy takiej ilości namalowanych samolotów :)

    Dziękuję za kartkę jeszcze raz ! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Aguś Aguś, ja tam mieszkałam 2 lata tooć :P / Sylwia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nic mi nie powiedziałaś??? nieładnie !

      Usuń
  4. Ojj, Zaspa! Może dlatego ulica na Zaspie nazywa się PILOTÓW :)
    Ja mam daleko do Ciebie bo mieszkam na Siedlcach bliżej głównego Gdańska..:)

    I coo, tata wiedział gdzie wybiera Ci mieszkanie?:)celowo czy przypadek? ;D

    OdpowiedzUsuń