"Prawa pasażerów w zasięgu ręki"

O prawach pasażera w pigułce pisałam Wam już dawno temu. Zdaje sobie sprawę ile ludzi nie jest świadomych swoich praw, które posiadają podróżując samolotem. Na niedogodności jakie zdarza nam się przeżywać lecąc samolotem machamy ręką i odpuszczamy myśląc, że nic nie możemy zdziałać. Dlatego też w propagowaniu praw pasażera wystąpiła Komisja Europejska, inaugurując kolejną edycję dwuletniej kampanii informacyjnej "Prawa pasażerów w zasięgu ręki". 



Prawa pasażerów dotyczą wszystkich lotów odlatujących z lotnisk w Unii Europejskiej (+ Norwegia, Islandia i Szwajcaria) oraz lotów obsługiwanych przez przewoźników z UE, gdy lot odbywa się z lotniska spoza UE.

Odmowa przyjęcia na pokład:
Odszkodowanie jakie Wam przysługuje w momencie odmowy wejścia na pokład wynosi od 125 do 600 euro. Wszystko zależy od odległości Waszego lotu i ile wynosi opóźnienie. Zwrotu całej kwoty za bilet możecie domagać się w momencie opóźnienia lotu, które wynosi minimum pięć godzin. 

Odwołanie lotu: 
Jeśli nie zostaliście poinformowali o odwołaniu lotu 14 dni przed odlotem, przysługuje Wam prawo do odszkodowania finansowego. Takie prawo posiadacie również w przypadku gdy linia lotnicza nie zaoferowała Wam zmiany planu podróży w podobnym czasie. Natomiast prawa do odszkodowania nie posiadacie w momencie kiedy odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności.

Pomoc linii lotniczych:
Jeśli Wasz lot został odwołany lub nie zostaliście wpuszczeni na pokład samolotu, macie prawo do uzyskania pomocy. W szczególnych przypadkach: wyżywienie, nocleg lub komunikacja. W razie gdyby odwołali Wasz lot lub odmówili przyjęcia na pokład przewoźnik może Wam zaproponować "możliwość kontynuowania podróży lub zwrotu pieniędzy za bilet."

Jak złożyć skargę?
Jeśli skarga kierowana jest do przewoźnika, należy określić rodzaj niedogodności i załączyć kopię rezerwacji biletu. Do takiego roszczenia podstawą prawną jest rozporządzanie WE 261/2004. Pamiętajcie! Odszkodowanie nie jest należne w przypadku nadzwyczajnych okoliczności. 

W przypadku odwołania, dużego opóźnienia lotu lub odmowy przyjęcia na pokład, należy skontaktować się z Komisją Ochrony Praw Pasażerów działającą przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (22 520 74 84, kopp@ulc.gov.pl). 
 
Można również skorzystać z bezpłatnej pomocy Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce (tel. 22 55 60 118; skargę można złożyć poprzez formularz na stronie www.konsument.gov.pl). 

Unia Europejska to jedyne takie miejsce na świecie, gdzie obowiązują prawa pasażera w każdym rodzaju transportów. Podczas kampanii we wszystkich europejskich dworcach, na lotniskach i stacjach kolejowych, czy portach morskich wyeksponowane będą plakaty i ulotki informujące podróżnych o przysługujących ich prawach. Informacje na temat kampanii można znaleźć również na stronie internetowej Komisji Europejskiej , dodatkowo na swoje smartfony możecie ściągnąć aplikację z prawami pasażera.

5 komentarzy:

  1. Pozytywna i potrzebna kampania ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dobra kampania, bo czasem mam wrażenie, że przewoźnicy nie przejmują się naszymi prawami i zachowują się, jakby to tylko oni owe prawa posiadali!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda. Dają nam do zrozumienia, że nie mamy nic do gadania/

      Usuń