differences

Jadąc ostatnio do Poznania słuchałam radia TOK fm, akurat w tym czasie leciała audycji Cezarego Łasiczki - OFF Czarek, w której gościła Pani Adrianna Łukaszewicz opowiadająca o arabskich tanich liniach lotniczych. Słuchając, nie mogłam wyjść z podziwu, że ktokolwiek potrafi "po polsku" wytłumaczyć na czym polega fenomen linii lotniczych znad zatoki. Postanowiłam odezwać się do Pani Ady i poprosić o krótką wypowiedź na bloga z wypunktowaniem różnić między naszymi tanimi liniami, a arabskimi. Oto odpowiedź:

source: flydubai.com

A. Łukaszewicz: 
Flydubai przede wszystkim zalicza sie do tzw. linii hybrydowych (hybrid carrier, HC), a ryanair, wizzair to LCC- low cost carrier. HC lokuja siebie pomiędzy LCC a regular, czyli chca miec jakośc regular a koszt LCC. HC maja biznesclass, lataja na lepsze lotniska, mają wysoką jak na cenę jakośc usług. Jak to robią? Pozalotniczymi przychodami. Kilkanaście do kiludziesięciu procent dochodow jest wynikiem usług pozalotniczych, sprzedaży produktow, oferowaniu usług typu wizy, pośrednictwo w rezerwacji hotelu, samochodu, etc. Potrafia konkurować z przewoźnikami narodowymi, bo od wiekszości z nich roznią się ceną a nie jakością. By zwiększyć przychody ze sprzedaży np. filmow na pokladzie, muzyki, etc, stosuja przy każdym siedzeniu monitory multimedialne wraz z czytnikiem karty kredytowej. nie ma obwoźnego handlu na pokladzie, jak w ryanair, gdzie stewardesy krzyczą reklamując produkty. Tu kazdy kupuje w ciszy klikając na monitor, nie zaklocając spokoju wspolpasazerom. To nowy trend w lotnictwie pasazerskim

 Odmiennosc myslenia w liniach znad zatoki:
1. oszczednosc na startach i ladowaniach (mniej wiecej 4-krotna wobec konkurencji : ok. 5000 mil vs 1000 mil w liniach konkurencyjnych to średni przelot)
2. bardzo wysokie obłożenie linii- ponad 80% zajętych miesc średnio na wszystkich kierunkach i wszystkich godzinach

3. korzystanie z lotniska w nocy, więc więcej operacji
4. system elastycznego zarzadzania przestrzenia powietrzna - fexible use aerospace
5. segmentacja rynku (Emirates i flydubai) w konsekwencji podawajają obroty i dochody dla wlascicieli

2 komentarze:

  1. Oby więcej takich linii u nas, btw chyba Pegasusa można za HC uznać, nie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy post. Dzięki.

    Kurcze, ale bym sobie gdzieś tanio poleciała - tyle tanich biletów ostatnio, a nie mogę wolnego wziąć :(

    OdpowiedzUsuń