Jurgis Kairys

Pierwszy jego pokaz widziałam w 2012 roku na V Pikniku Rodzinnym w Gryźlinach (relacja TUTAJ). Stałam wśród tłumu podziwiając, próbując powstrzymać napływające do oczu łzy szczęścia. Nic tak jak oglądanie pokazów, czy samolotów nie sprawia mi takiej radości.
Pisałam już kiedyś, że ciężko napisać cokolwiek na temat jego pokazu - to trzeba zobaczyć! Koniecznie! Po pokazie po głowie chodziła mi tylko jedna myśl - MISTRZ.
Postanowiłam, więc przybliżyć trochę osobę Jurgisa Kairys na blogu. Litewski pilot, wielokrotnie zdobywał medale na Mistrzostwach Świata w akrobacji lotniczej - dwa złote, trzy srebrne i dwa brązowe medale - przeważnie w kategorii freestyle'owej. Swoją przygodę z lotnictwem akrobatycznym rozpoczął w 1974 roku, natomiast już w 1976 został członkiem Litewskiej reprezentacji. Pierwsze swoje złoto zdobył w Międzynarodowym Konkursie na Węgrzech, a drugie w Mistrzostwach Europy w Austrii. 

Umiejętności Jurgisa zostały uznane, kiedy w 1989 roku został zaproszony do pracy jako pilot testowy dla Sukhoi Design do opracowania Su-26, 29 i 31. Całkowicie nowe i eksperymentalne samoloty akrobacyjne zaczęły dominować w Światowych Zawodach Akrobatycznych. 

W 2004 roku Jurgis Kairys zaprojektował JuKa (od JUrgis KAirys) - samolot bardzo podobny do Suchoja z tymże lżejszy. 

Cytując informację z jego strony "Wszystkie te umiejętności, doświadczenie i innowacyjność w połączeniu sprawia iż Jurgis Kairys stał się jednym z najbardziej imponujących pilotów akrobatycznych na całym świecie. Każdy jego pokaz na różnych wydarzeniach na całym świecie jest nieoczekiwany, warto za każdym razem mieć nadzieję na coś nowego i ekscytującego". I trudno się z tym nie zgodzić. Po prostu MISTRZ! 

fot. Rafał Miszczak - http://e-rav.pl/index.php?galeria=170

 







4 komentarze:

  1. Bardzo piękna akrobacyjna publikacja :) Dodam od siebie, że pan Kairys jako pierwszy na samolocie tłokowym wykonał widowiskowy manewr "Cobra", w locie odwróconym przeleciał pod mostem w Kownie oraz jest twórcą "małej pętli". W ten weekend pan Kairys będzie w Ostrowie Wlkp, więc pewnie na moim blogu (hotelvarsavia.blogspot.com) pojawi się notka odnośnie tej imprezy :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie da się zrobić kobry Pugaczowa na tłoku, do tego zdolne są tylko samoloty ze specjalnie zaprojektowanymi silnikami z dużym nadmiarem ciągu. Kobrę wykonać mogą tylko F-22 Raptor, MiG-29, cała rodzina Su-27, F/A-18 Super Hornet, F-16 MATV/VISTA, JAS Draken, MiG-35, X-31.

      Usuń
    2. Extra330 ACE4 lipca 2014 23:46

      Na Su-26 i Su-31 p. Kairys wykonuje kobrę, natomiast nie jest to taka kobra jaką robi np. myśliwiec Su-27, bo ta wykonywana jest powyżej wartości 100 stopni... p. Kairys robi ją do ok. 90 stopni.... coś podobnego wykonał także Martin Sonka na samolocie Extra 300SC OK-SON, chociaż wcześniej robił ją na Su-31 ... no Zlin 50 albo klasyczna Extra 300L takiego manewru nie zrobi, a Sukhoi 26/31 to latający silnik z wielkim śmigłem, więc da radę... :)

      Usuń
  2. Wpadnij kiedyś na pokaz do Góraszki :)

    OdpowiedzUsuń