Długa podróż - kilka ćiwczeń

Nie leciałam jeszcze na trasie dłuższej niż 5 godzin. Za to miałam okazję swego czasu podróżować po kilkanaście godzin samochodem i pamiętam jaki ból pleców sprawiała mi taka podróż. Ilu z nas podczas długiej podróży przekręca się z boku na bok szukając odpowiedniej pozycji? 

Pomyślałam, że zaproponuję Wam kilka ćwiczeń, które w podróży bardzo pomagają, a wysiadając po kilku/kilkunastu godzinach podróży, nie czujemy takiego bólu pleców. Zdaje sobie sprawę, że ćwiczenia w samolocie mogą dziwnie wyglądać, ale można też wciągnąć do tego współpasażerów. 

Post powstał przy współpracy z Dr n. med. Małgorzatą Chochowską
Autorką rysunków jest: Ewa Ptak

Ćwiczenie nr. 1. - Skłon  tułowia,  bez  odrywania pośladków.  Mięśnie  powinny  być rozluźnione. Czas: 15 - 20 sek. Liczba powtórzeń: 3 - 5. 




Ćwiczenie nr. 2. - Splecione  ręce  (skierowane powierzchnią  grzbietową  ku dołowi) unieść nad  głowę,wyciągnąć tułów i głowę ku górze,jednocześnie  prostując  kończyny górne. Czas: 7 s. Liczba powtórzeń: 3 - 5. 



Ćwiczenie nr. 3 - Ręce oprzeć na biodrach i przy ich  pomocy  wypchnąć  kręgosłup lędźwiowy  do  przodu  ściągając łopatki,  jednocześnie unieść pięty,nie  odrywając  palców (wdech).Swobodny  powrót  do  pozycji wyjściowej (wydech). Czas: 7 sek. Liczba powtórzeń: 6 - 7. 



Ćwiczenie nr. 4 - Kończyny górne unieść bokiem ponad  poziom  głowy  aż  do  ich skrzyżowania  (wdech).  Opuścić swobodnie kończyny (wydech). Liczba powtórzeń: 6 - 7. 


Ćwiczenie nr. 5 - Oprzeć  ręce  na  biodrach  i wypchnąć kręgosłup lędźwiowy ku przodowi, dotknąć brodą mostka, a następnie powoli rotować głowę w obie strony nie odrywając brody od mostka. Liczba powtórzeń: 10 - 15. 


Ćwiczenia,  których  czas  trwania  nie  został  określony  powinny  być  wykonywane  w rytmie  spokojnego oddychania.

3 komentarze:

  1. Polecam jeszcze ćwiczenia nóg aby zapobiec powstawaniu zakrzepów. Przede wszystkim ruchy okrężne stopa wokół stawu skokowego, a przy dłuższych lotach (12 godzin) zdarzało mi sie nawet iść do tylu samolotu porobić przysiady, podnosić kolana do brody itp.

    OdpowiedzUsuń
  2. Podczas długich lotów takie ćwiczenia jak znalazł. Bardzo ważne jest także, aby nie zapomnieć właśnie o nogach. Wystarczy po prostu trochę się przejść po pokładzie czy też wykonać ćwiczenie/ćwiczenia, o których w powyższym komentarzu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne ćwiczenia, szkoda, że nie każdy kto leci je zna.

    OdpowiedzUsuń